Vuoden 2022 ensimmäisillä Hakaniemen markkinoilla tavattiin

Helsingin poliittinen vuosi 2022 avattiin Hakaniemen markkinoilla sunnuntaina 2. tammikuuta reippaassa talvisäässä.

Vain kolme puoluetta oli uskaltautunut markkinoille Hakaniemeen. SDP:n lisäksi paikalla oli Vasemmistoliiton ja Kokoomuksen teltat. Väkeä oli liikkeellä ehkä vähemmän kuin tavallisesti markkinoilla ja teltoilla. Korkeat koronaluvut vaikuttivat ehkä väkimäärään. SDP:n teltalle muodostui tästä huolimatta puolen päivän aikaan vähän ruuhkaakin.

Helsingin SDP-piirin teltan isäntinä olivat, kuten aiemminkin tammikuussa on ollut, Koillis-Helsingin kolme puolueosastoa: Koillis-Helsingin Sosialidemokraatit, Malmin Sosialidemokraatit ja Tapanilan Työväenyhdistys.

Keskustelu teltalla kävi vilkkaana monista aiheista. Tammikuun hyvinvointialuevaalit olivat puheenaiheena, vaikka vaaleja ei Helsingissä järjestetäkään. Useat teltalla pistäytyjät toivoivat, että demarit huolehtisivat siitä, että Helsingin terveyspalvelut saataisiin toimimaan ilman liian pitkiä jonotusaikoja ja että terveysasemaksua ei otettaisi uudestaan käyttöön. Koronatilanne aiheutti tietysti myös keskustelua. Hyvänä pidettiin sitä, että myös työterveyshuolto alkaa rokottaa työntekijöitä, jotta rokotekattavuutta saadaan nostetuksi.

Helsinkiläisistä päättäjistä paikalla olivat kaupunginvaltuutetut Sinikka Vepsä, Eveliina Heinäluoma ja Pentti Arajärvi. Eurooppatason kuulumisia oli kertomassa europarlamentaarikko Eero Heinäluoma. Lisäksi SDP:n luottamushenkilöistä teltalla olivat puoluehallituksen jäsen, piirin puheenjohtaja Anita Hellman, vammaisneuvoston varajäsen Mika Taberman, palveluliikelaitoksen johtokunnan varajäsen Arzu Caydam-Lehtonen, kulttuuri- ja vapaa-ajanlautakunnan kulttuurijaoston jäsen, varavaltuutettu Fardoos Helal.

Myös presidentti Tarja Halonen kävi tervehtimässä ja toivottamassa hyvää ja menestyksellistä alkanutta vuotta.

Monet ohikulkijat toivoivat, että kerromme hyvän uuden vuoden tervehdyksen myös pääministerille Sanna Marinille!

Stadinkoillisten puolesta kiitos kaikille markkinoille osallistuneille ja hyvää alkanutta vuotta!

päätoimittaja

Kuva 1: Valtuutettu Eveliina Heinäluoma ja MEP Eero Heinäluoma osallistuvat aktiivisesti markkinoille ja juttuseuraa riittää.
Kuva 2: Luottamushenkilöt miettivät alkavaa vuotta.
Kuva 3: Presidentti Halonen toivotti hyvää uutta vuotta ja menestystä Helsingin demareille.